Hyvinvoinnin ylläpitämiseksi olisi tärkeää pyrkiä luopumaan ylipitkistä työpäivistä ja aamuöisistä sähköposteista. Tämä voi kuitenkin tuntua stressaavalta tavoitteelta:
Miten ihmeessä ehdin tehdä kaikki työt tarpeeksi hyvin?
Tässä 8 vinkkiä siihen, kuinka itseään voi johtaa kohti parempaa työn hallintaa.
1. Suunnittele ja kesytä kiire
Jos työmäärä on suuri, mutta suunnitelma sen hallitsemiseksi puuttuu, voi olla vaikea tarttua mihinkään. Seuraava työviikko kannattaa miettiä valmiiksi jo edellisenä perjantaina, kun työasiat ovat tuoreina mielessä. Silloin myös säästyy työasioiden vatvomiselta sunnuntaina. Päätä, mitä vähintään haluat saada seuraavalla viikolla aikaan, mutta ole realisti – yllätyksiä tulee aina. On paljon mukavampaa ehtiä tehdä enemmän, kuin kuvittelit.
2. Puhtaalta pöydältä uuteen viikkoon
Mahtavin työn hallinnan kokemus syntyy silloin, kun pysyy tarkastelemaan tehtyä työviikkoa ja sen aikaansaannoksia. Perjantai-iltapäivän siivottu työpöytä puhdistaa myös mielen. Sen ääressä on hyvä käydä läpi edellisen viikon tehtävälista. Sen sijaan, että murehtisit tekemättömiä töitä, iloitse onnistumisista. Mitä sait aikaan, mikä meni hyvin ja mistä sait kiitosta? Jo se, että selvisit kiireisestä viikosta, on syy kehua itseäsi!
3. Tsemppiä takarajoista
Aikarajat laittavat moneen vauhtia, sillä hyvin harvoin työ on valmis ennen kuin on pakko. Harvalla meistä on niin loistava itsekuri, että työt valmistuisivat ilman aikataulupaineita. Deadlinet haastavat kilpailemaan kelloa vastaan. Ja kukapa ei haluaisi voittaa?
4. Tärkeä tärkeysjärjestys
Kirjalliset tehtävälistat vähentävät otsalohkon kuormitusta. Mitkä asiat on pakko saada hoidettua heti? Entä mitä voisi surutta siirtää myöhemmäksi tai jopa jättää kokonaan tekemättä? Tärkeysjärjestykseen laitettu tehtävälista tuuraa pätkivää muistia, ja valmiiden töiden yliviivaaminen on päivän tähtihetki.
5. Boikotoi poukkoilua
Tehokkainta olisi lukea sähköpostit vain muutaman kerran päivässä. Keskittymällä yhteen asiaan kerrallaan saat työt tehtyä paremmin ja nopeammin. Sähköpostit eivät karkaa, vaikka niitä ei lukisikaan heti niiden napsahdettua postilaatikkoon.
6. Karkota aikavarkaat
Oletko miettinyt, mitkä ovat sinun aikavarkaasi? Tai pahempaa, oletko itse itsesi aikavaras? Sanotaan, että keskeytyksen jälkeen kestää parikymmentä minuuttia päästä taas sujuvasti töihin kiinni.
7. Vaihda vapaalle
Ongelmat ratkeavat joskus itsestään ilman, että tietoisesti yrittää löytää ratkaisuja. Stressaantuneena luopuu usein juuri niistä asioista, jotka tuovat jaksamista ja iloa elämään. Jos edessä on kiireinen viikko, mitä jos sopisit jo etukäteen kivaa tekemistä kaverin tai sukulaisen kanssa? Myös liikunta selvittää tehokkaasti ongelmien ympärille sotkeentuneet ajatukset.
8. Yhä ylös yrittää
Viimeinen neuvo löytyy peilistä. Kyllä, se olet juuri sinä: yrittäjä, esimies tai työntekijä, jolla on työn hallinnan palikat käsissään. Ota ne käyttöön! Ajankäyttöäsi ei voi hallita kukaan muu, kuin sinä itse.
Erinomaista lukemista aiheesta on tämä kirja:
Ajanhallinta – valmennusopas. Ota supervoimat käyttöösi.
(Merja Takamäki, Viisas elämä 2016). Klikkaa tästä kauppaan
Hyvä apuväline ajankäytön tarkkailuun on Toggl- ohjelma. Arvailun sijaan saat faktatietoa suunnitelmien pohjaksi!