Taloudelliset huolet ovat yksi suurimmista stressinaiheista, varsinkin yrittäjälle. Talousongelmien yksi syy on usein maksavien asiakkaiden vähäisyys. Monissa yrityksissä toimialasta riippumatta mietitään, miten löytää lisää asiakkaita. Syitä on monia. Toiminta voi olla kertaluonteista, jolloin ostotapahtumien välit ovat pitkät. Osa asiakkaista ei ole koko ajan aktiivisia. Ihmiset toimivat arvaamattomasti, he vaihtavat toimittajaa/palvelun tarjoajaa eri syistä.
Auta asiakasta
Asiakas ei ole aina oikeassa eikä häntä pidä kohdella kuninkaallisena, mikäli se tarkoittaa hännystelyä. Asiakkaan ostoprosessissa on monia vaiheita. Jokaisessa vaiheessa sinä voit olla vaikuttamassa, jotta valinta kohdistuisi sinun tuotteeseesi tai palveluusi.
Toimimalla hyvän ystävän tavoin, voit saavuttaa luottamusta. Rakennat samalla mielikuvaa yrityksestäsi pitkällä tähtäimellä. Kykymme tuottaa lisäarvoa on lopulta se asia, miksi asiakas valitsee meidät ja sinä saat lisää asiakkaita!
Myyminen on ostamisen helpottamista
Lueskelin tiivistelmää tutkimuksesta Oikukas ostaja (Miten ict- ja asiantuntijapalveluita ostetaan Suomessa 2015), josta mieleen jäi montakin asiaa.
Ostopäätöksen tekijälle oli vähiten tärkeää toimittajan edullinen hinta. Seuraavana vähiten merkitystä oli sillä, että toimittaja tunnettiin entuudestaan hyvin. Nämähän ovat positiivisia uutisia!
Päättäjälle tärkeintä oli, että
- tarjottu ratkaisu oli tarpeeseen sopiva
- ostajan tilanne ja tarve oli ymmärretty kilpailijaa paremmin
- asiakas tunsi, että halutut tulokset saavutettaisiin
- asiakas koki, että hänen asiansa oli tärkeä
Sinun pitää siis tietää, mikä on asiakkaan tarve ja ymmärtää se. Lisäksi on tarjottava ratkaisua, jolla asiakkaan toivoma tulos/muutos saavutetaan. Milloin sinä tunnet itsesi tärkeäksi asiakkaana? Mitä se vaatii sinulta myyjänä?
Hoida asiakassuhdetta
Asiakkuuden luomiminen voi perustua kokonaan uusien asiakkaiden hankintaan potentiaalisten asiakkaiden joukosta tai olemassaolevien kerta- ja satunnaisasiakkaiden ostokertojen lisäämiseen.
Vanhoja asiakassuhteita pitää hoitaa ja ”lepovaiheessa” olevia herätellä. Tavoittaako markkinointisi haluamasi kohderyhmät? Ideoi uusia tapoja lähestyä asiakasta. Ole kiinnostunut heidän tarpeistaan ja toiveistaan.
Anna ilmaiseksi paljon enemmän, kuin uskot olevan järkevää. Jos autat riittävän montaa ihmistä saamaan mitä he haluavat, saat sinäkin sen mitä haluat eli lisää maksavia asiakkaita!
Uusasiakashankinta
Uusien asiakkaiden hankinta voi tuntua vaikealta. Ei uskalleta ottaa yhteyttä, soittelu tuntuu epämiellyttävältä. Ei tiedetä, kehen pitäisi ottaa yhteyttä ja miten uutta asiakasta lähestytään. Nämä pulmat ovat ratkaistavissa. Käytettävissä on monia keinoja, kanavia ja erilaisia lähestymistapoja. Jokaisen pitää löytää itselleen, yritykselleen ja tuotteelleen sopivat tavat.
Markkinointistrategiasi on kertoa
- mitä kerrot
- miten kerrot
- kenelle kerrrot
- missä ja milloin kerrot
Valitse itsellesi mieluisa tapa kertoa yhä uudelleen ja uudelleen siitä, mitä teet. Ole innostunut ja sinnikäs!
Tavoitteilla selkeyttä
Laadi selkeä tavoite. Pelkät euromääräiset myyntitavoitteet eivät riitä, vaan pitää tietää, mitä asiakas- ja kohderyhmää lähestytään, millä toimenpiteillä ja miten tavoitteisiin pyritään. Mieti, montako säännöllisesti ostavaa vakioasiakasta on jo valmiina? Oletko tehnyt tarjouksia, joista oletat tulevan kauppoja? Kuinka suuri osa tavoitteesta tulee yhteensä olemassa olevien asiakkaiden kautta? Mihin asiakkaan tarpeisiin voit tarjota ratkaisua?
- Löydä ja löydy
- Luo tarvetta jo ostopolun alussa
- Varmista henkilökohtaisen vaikuttamisen teho
- Vahvista tunnetta siitä, että ratkaisusi tuottaa tuloksia
Mitä keinoja sinulla on pitää asiakas tyytyväisenä ja hankkia uusia asiakkaita? Jos tuntuu, että omat ideat ovat vähissä, tästä minipaketista voisi olla sinulle hyötyä.