Useimmilta yrityksiltä puuttuu strategian ydin eli se, miten yritys erottuu edukseen kilpailijoistaan. Talouselämässä muutama vuosi sitten julkaistun tutkimuksen tulosten mukaan, vain alle kolmasosalla yrityksistä oli jonkinlainen strategiamääritelmä ja vain 23 prosentilla hyvin määritelty strategia.
Yritysten strategiat jäävät helposti liian yleiselle tasolle tai ne ovat liian monimutkaisia. Usein myös sekoitetaan tavoitteet ja strategia. Entäpä visio ja missio? Eihän pieni yritys näitä tarvitse eikä varsinkaan yksinyrittäjä? Mietitäänpä asiaa uudelleen!
Tehokkuutta toimintaan
Pienikin yritys tarvitsee strategian tuomaan toiminnalle määrätietoisuutta ja tehokkuutta. Strategian perusta muodostuu arvoista, toiminta-ajatuksesta ja ydinosaamisesta. Ydintoiminta määritellään kysymyksillä kenelle, mitä ja miksi. Vastaamalla näihin saadaan pohja strategialle, joka koostuu monista eri tekijöistä. Esimerkiksi asiakastyytyväisyys ja tehokkuus jäävät termeinä liian yleiselle tasolle. Pitää tehdä selväksi, mitä niiden eteen tehdään käytännössä.
Strategia vastaa siis kysymykseen miten. Se kertoo, mitä tehdään, jotta yritys saavuttaa tavoitteensa ja visionsa. Visio, missio ja tavoitteet eivät nekään voi olla vain hienoja termejä.
Kuinka rakentaa strategia?
1. Mieti, miten erottaudut muista.
Mitkä ovat yrityksen kilpailuvaltit ja menestystekijät? Strategiatyön tehtävänä on auttaa yritystä erottautumaan kilpailijoistaan. Tämä vaatii tietenkin sekä omien että kilpailijoiden ominaisuuksien ja markkina-aseman ymmärtämistä. Eräs konkreettinen työkalu tämän vaiheen toteuttamiseen on Sinisen meren strategia -kirjasta löytyvän strategiaprofiilin luominen. Erottautumistekijät kiteytyvät pääosin seuraaviin osa-alueisiin:
-
-
- Hinta ja laatu
- Toiminnot ja käytettävyys
- Valikoima ja saatavuus
- Palvelut
- Kumppanuus
- Brändi
-
Yrityksen omaa strategiaprofiilia luotaessa on tärkeää valita vain kaksi tai kolme osa-aluetta, joiden avulla pyritään erottumaan selvästi markkinoiden muista toimijoista.
2. Määrittele visio
Visio on yrityksen tulevaisuuden näkemys ja tahtotila, missä yritys pyrkii olemaan esimerkiksi viiden tai kymmenen vuoden kuluttua. Vision pitää olla ymmärrettävä ja houkutteva.
3. Kirjoita auki missio
Missio kertoo yrityksen yhteiskunnallisen merkityksen, mitä se esimerkiksi haluaa antaa yhteiskunnalle.
4. Kirjaa tavoitteet
Tavoitteet kertovat, mitä yritys haluaa saavuttaa. Tavoitteiden pitää olla mitattavissa.
Strategia vastaa kysymykseen ”miten”
Mitä pitää tehdä, jotta yritys saavuttaa tavoitteensa, missionsa ja visionsa? Aloita kohdasta 1. Mieti ja suunnittele, keskustele muiden kanssa. Pyydä apua asiantuntijoilta. Strategian pitää toteutua jokapäiväisessä käytännön työssä.
Hyvä strategia on sopivan tarkka, yksityiskohtainen ja helposti ymmärrettävä. Sen pitää myös olla toteutettavissa käytännössä. Erilaisuus ja rohkeus ovat valtteja. Oikeassa elämässä asiat eivät aina toteudu kuten on suunniteltu. Hyvä strategia joustaa.
Käy tästä katsomassa menestyjän esitys visiosta ja strategiasta!
Tutustu myös valmentajiimme täällä ja varaa aika!